4 Sebab Patut Tinggalkan Hp Dirumah

Assalamua'laikum..

Hi..!

Apa yang akan terjadi sekiranya anda tinggalkan hp dirumah? Adakah anda rasa stress? Tidak gembira? Kadang bila tertinggal hp, rasa seperti kehidupan tidak lengkap. Seolah-olah meninggalkan separuh jiwa dirumah.



Kehidupan sekarang sememangnya hp adalah penting untuk majoriti individu. Seperti orang lain, Reen juga memiliki hp. Ianya membantu Reen untuk set appointment, update tentang dunia semasa, cuaca, kejutkan untuk bangun pagi, memudahkan untuk call dan bertanya kabar tentang keluarga, saudara mara dan kawan-kawan.

Hp juga memudahkan kita untuk cari apa sahaja info yang kita inginkan seperti saham semasa, sejarah, idea untuk menjahit, cara untuk memasak. menukang, peta untuk guide lokasi yang kita nak tuju tanpa perlu sesat dan pelbagai lagi.

Pernah satu hari ni Reen tinggalkan hp dirumah. Bila sekali sekala tinggalkan hp dirumah, seriously.. Rasa tenang. Tak perlu kerap kali tengok chat, facebook.. Kadang tu bila makan malam diluar dan sementara tunggu makanan siap, Reen dan suami leka tengok hp. Bila tinggalkan hp, Reen dapat perhatikan keadaan sekeliling. Melihat decoration kedai makan, lihat gelagat orang lain dan berborak dengan suami., bergelak ketawa. :)

Mari baca 4 sebab patut tinggalkan hp dirumah.

1. Kurang gangguan.
Bila hp tidak berbunyi dan tidak vibrate, ianya membuatkan anda lebih mudah untuk focus dalam mengerjakan sesuatu.

2. Tenang dan senyap
Ketenangan yang anda temui membuatkan anda lebih peka keadaan sekeliling seperti mendengar bunyi-bunyi burung, menikmati angin sepoi-sepoi bahasa yang bertiup.

3. Berborak dengan seseorang
Sejak adanya aplikasi seperti Whatsapp, Wechat dan lain-lain lagi, kita kurang berinteraksi dengan orang lain. Bila hp tinggal di rumah, memudahkan kita untuk berborak face to face dengan kawan atau pasangan.

4. Misteri
Pada Reen, tidak semua perkara kita patut kongsi di social media. Simpan beberapa perkara dan biarkan ia misteri. Nampak lebih special untuk diri sendiri.

24 comments:

  1. Betul tu Reen, tak semua benda kita patut share di sosial media.
    template reen yang ni nampak lebih simple dan kemas. Berkenan dgn slide kat atas sekali tu, reen buat sendiri ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Reen tak pandai buat sendiri.. Hihihi Template ni Reen beli, memang package ada sekali dengan slide.. Akak boleh tengok di sini. https://www.etsy.com/shop/BloggerTemplate. Harga pun murah, RM25.22. :)

      Delete
  2. Betul 2. Stuju sgt dgn ape reen tulis ni 👍🏻 gajet tu prlu tapi mslhnya jgn lerr slh guna kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul.. Terpulang pada setiap individu untuk handle hp masing-masing..

      Delete
  3. tapi nanti kalau tertinggal, nak urgent call ke payah jugak
    alasan sangat hahahaha

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. Sekali sekala, in sya Allah tak merasa sangat kehilangan hp tanpa disisi. Eceh ceh ayat reen ;p

      Delete
  5. Tapi akak kalau tertinggal hp,hati lagi tak tenang sebab takut2 anak2 di luar sana ada emergency ....hihii ada je alasan kan :-).

    ReplyDelete
    Replies
    1. :D betul juga. Risau anak-anak ada emergency. Hihihi Think positive. Hahahahaaa

      Delete
  6. betol tu. setuju sangat,. kalau tertinggal fon rasa heaven giler. haha

    ReplyDelete
  7. Akak kalau ada kat rumah, phone tu memang tak dipedulikan...heheh fokus pada benda lain. Bila dia berbunyi baru terhegeh-hegeh nak locate di mana :)

    ReplyDelete
  8. to me hp x de pe pun yg pnting kt situ..haha.Tp bila kite x men hp..org sekeliling plak yg bz ngn hp msing2..Sodiyh~

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes! Reen usually akan pandang tajam tepat kat suami kalau Reen tak pegang hp dan nak perhatian dia.

      Haaaaaa masa tu tunggu 5 minit.. 10 minit.. Kalau dah lama sangat, memang malam tidur letak bantal peluk tengah-tengah. Hahaahhaa just kidding! Paling berat pun, Reen mogok tak bercakap selagi suami tak mulakan perbualan.

      Delete
  9. Siqah pulak tak boleh tinggal phone. Memang dah selalu dengan phone kot. Tapi mostly kalau ada emergency case. Pernah sekali tinggal phone, balik tengok phone dan ramai orang cari. Ada masalah kat tmpt kerja. Sejak tu tak pernah tinggal phone 😊

    Bab tenang tu betul reen. Tenang je rasa takde gangguan. Hee

    ReplyDelete
  10. sejjujurnya kalau lepak dengan kwn, better silence fon. pantang betul kalau kite sembang pastu mata dia duk pandang fon. rasa nak baling fon atas kepala dia. hahaha

    ReplyDelete
  11. dapat tinggalkan dalam kocek pun ok, jgn melekat kat tgn sajo.haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau Reen simpan dalam kocek, tetap akan jeling menjeling hp.. Hihihi

      Delete
  12. saya pulak gelisah takde hp, tapi hp saya takde internet...ha, saya hanya online kalau ade wifi...ok lah kan? hp sentiasa ada, cuma takde internet...so kalau wassap mmg tak balas kalau xde line...so kuranglah di dunia maya ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup.. Boleh juga. Bagusnya boleh tahan tggu waktu ade wife.. Reen ni susah nak tggu. Kalau tenet hp abis, mula menggelabah. Heeeeee 😄

      Delete