Ostrich Farm Port Dickson

Pernah dengar tentang Ostrich Farm di Port Dickson? Kebetulan waktu Reen dan suami bercuti di Port Dickson, selepas masuk 3D Art kami berdua tiada rancangan lain untuk ke destinasi seterusnya. Pergi Port Dickson pun last minit tanpa di rancang.

Kemudian Reen pun search Google tempat menarik di Port Dickson dan terjumpa Ostrich Farm. Reen pula jenis sukakan haiwan, tempat macam ni memang lokasi yang membuatkan Reen teruja. Dalam kepala dah terbayang-bayang kecomelan burung unta ni.

Ostrich Farm Port Dickson

Tiba di Ostrich Farm, kena beratur untuk beli tiket. Di pintu masuk utama, boleh lihat pelbagai jenis ole-ole yang korang boleh beli sebagai kenangan antaranya seperti t-shirt, magnet, patung.

Di kaunter pembayaran, telah di sediakan makanan untuk burung unta. Korang boleh beli di kaunter sekiranya korang teringin untuk merasai pengalaman bagi makan burung unta. Ada juga jual dedak untuk kambing, ayam.

Pengalaman paling best Reen sepanjang lawatan di Ostrich Farm iaitu bertemu dengan seekor kambing hitam yang comel, bersih dan bijak. Jom tengok gelagat kambing comel ni.


Klik sini untuk lihat di YouTube.

Kambing ni bijak, dia sepatutnya kena duduk dalam kandang dengan kawan-kawan dia yang lain. Tapi tidak.. Dia seekor je yang bebas berjalan-jalan di luar kandang.

Ostrich Farm Port Dickson

Mengikut cerita dari penjaga di Ostrich Farm, kambing ni keluar dengan memanjat badan kambing jantan yang saiz lebih besar dari dia dan kemudian dia terus melompat keluar pagar. Telatah dia pun mencuit hati Reen. Comel!

Dedak yang kami beli banyak habis dekat dia seekor je. Hehehe Lepas penat melayan kerenah kambing ni, kami berjalan-jalan di sekitar Ostrich Farm. Tak banyak lokasi menarik sebenarnya waktu kami pergi.

Kat sini.. Ada menyediakan satu kuda khas untuk anak-anak menunggang. Bayarannya Reen tak pasti, maklumlah. Kami pergi berdua saja.

Kemudian, Reen dan suami jumpa satu anak ostrich. Kata penjaga disitu, ostrich ni boleh di kategorikan masih remaja dan sangat jinak sebab tu dibiarkan lepas tanpa jagaan.

Ostrich Farm Port Dickson

Waktu ni Reen risau juga sebenarnya sebab tengok dia macam nak patuk Reen je. Hahahaaa Seram! Tapi nak bergambar untuk di jadikan kenangan, terpaksa menabahkan diri ini untuk berdiri sebelah burung unta comel.

Selepas bergambar dengan burung unta, kami ke kandang kuda. Kesian tengok muka kuda-kuda kat sini.. Macam tak happy je.

Ostrich Farm Port Dickson

Waktu ni Reen tengah bercakap dengan kuda. Reen memang suka bercakap dengan haiwan. Kadang dengan pokok pun Reen nak berborak.

Ostrich Farm Port Dickson

Kuda ni buas sikit. Risau Reen nak dekat. Hehehe

Ostrich Farm Port Dickson

Ostrich Farm Port Dickson

Nak naik kereta kuda ni ada bayaran. Reen dan suami memang tak naik.. Rasa macam rugi pula sebab hanya berdua. Jadi, kami hanya bergambar dengan kuda ni.

Setelah penat berjalan, perut pun terasa lapar. Di Ostrich Farm ada menyediakan cafe untuk rehat sambil minum dan makan.

Ostrich Farm Port Dickson

Ostrich Farm Port Dickson

Menu makanan pilihan suami adalah daging burung unta, Reen tak ingat nama menunya. Reen pula order telur burung unta. Telur burung unta ni sedap! Tak pasti sedap sebab perencah yang di masak bersama telur atau sebab tulur?

Kat cafe ini juga ada menyediakan satu telur real yang masih belum menetas untuk bergambar. Di kiri kanan telur ada tiang untuk dipegang, kemudian berdiri di atas telur burung unta untuk bergambar. Telur ni tak boleh di bawa main seperti lompat atas telur sebab.. kalau pecah, kena bayar.



Di sebelah Ostrich Farm, ada menyediakan perkhidmatan menaiki ATV, melihat kucing-kucing dan aktiviti menembak. Ostrich Farm ini sangat sesuai untuk korang bawa anak-anak korang berjalan-jalan di Port Dickson.

20 comments:

  1. Seronok bagi makan kat burung unta tu. Anak kita suka sangat burung unta. Haha..Diorang tu comel la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anak akak tak takut eh waktu bagi burung unta makan? Memang comel burung unta ni kak.. Dengan matanya yang bulat, dengan bulu matanya yang lentik. Hehe

      Delete
  2. adik pernah jmpa burung unta dkt perak. apa nama tmpat dia adik lupa da. kak rennn.. teringinnya nak try telur burung unta tuuuu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dik.. Kat perak tu ada cafe sediakan makanan dari burung unta? Kalau tak ada.. Moh le ke Port Dickson.. Hehee sekali sekala dapat merasa telur burung unta.. Nyummie. Kat Selangor pun ada.. Pernah terbaca. Tapi tak pasti belah mana..

      Delete
  3. Blm pernah smp lagi, suami akk ada cadang nk pi bercuti kt pd bulan 1 nnt, kot ada masa boleh gak peegi.
    Hiii...kambing tu mmg comellah, bunyi dia pun comel, mmmmmekk..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe kak, kalau singgah Ostrich Farm.. Dan jumpa kambing hitam ni, tolong kimsalam kan ya. Hehee rindu reen dengan gelagat kambing hitam ni. Nakal..

      Delete
  4. PD dah banyak tempat yang menarik lama xpergi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup.. Makin banyak tempat menarik yang boleh kita lawati. Kalau dulu hanya mandi laut.. Sekarang, macam2..

      Delete
  5. best.. lagi2 atv!!! kambing tu sombong sgt, kerja nk makan je..hahahaha.. kadg2 ckp dgn binatang ni tenang jiwa kan.. happy holiday tul reen ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi atv kat situ kurang best.. Sebab jalannya pendek.. Sekejap sgt rasa. Tup tup dah sampai penamat..

      Kambing ni bijak.. Pantang tengok atau bau bungkusan dedak, mesti dia datang nak makan.

      Delete
  6. kesian tengok muka kuda tu rewn..mungkin dia sedih sebab reen x tunggang dia kot..heheh
    .apapun burung unta tu tingginya.. rasa macam nak bwk alya jenjalan sana pulak..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup.. Memang tinggi.. Mendonggak reen nengok hahaa

      Ok juga tu bawa Alya berjalan ke Ostrich Farm.. Lgpun PD tak jauh sangat.. Selain Ostrich, Irda boleh juga bawa Alya ke rumah terbalik.. Ada 3d art..

      Delete
  7. Assalamualaikum Reen,

    Sis masih belum berkesempatan ke PD Ostrich Farm ni Reen walau pun dekat dengan rumah. Sis takut ostrich patuk atau kejar.. Suka tengok kuda.. Bila baca post Reen teringin nak pergi.. hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waa'laikumsalam.. Wah. Dekat dengan rumah.. Hehee in sya Allah tak patuk kalau kita jauh sikit.. Hehe kalau bab kejar pun in sya Allah tak.. Sebab yang ganaz smua mereka kandangkan..

      Delete
  8. reen naik ATV tu brape ye ongkos nyer? sy mmg ada plan nk ke sini nnt...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ingat yunk.. Sebab suami yang bayar hahaha lgpun ni kisah bulan 4 5 tahun ni.. Baru la ni teringat nak up..

      Delete
  9. Best jugak kan pegi tempat cam gni. Dapat experienced baru

    ReplyDelete
  10. Kalau nak beli anak burung unta,ada jual x kat farm nie..harga berapa ya?

    ReplyDelete