Kenapa Reen Prefer Share Kat Blog Dari Facebook, Instag & Lain-Lain..


Assalamua'laikum..

Hi awak..!

Bulan lepas, Reen pernah tanya hubby.

"Kenapa Bie tak suka up status dalam facebook?" Hubby Reen kalau tengok Facebook,  dia jadi silent reader je. Hubby pun terangkan pada Reen.


"Kita tak tahu tentang perasaan yang baca status kita. Contoh, kita post pergi bercuti. Mungkin orang yang baca rasa sedih sebab dia ada masaalah kewangan atau mungkin dia terasa sebab tak dapat bawak keluarga dia berjalan-jalan.

Atau kalau kita post tentang anak.. Memang niat hanya untuk share. Tapi orang yang baca tu, perasaan mereka kita tak tahu. Mungkin ada friends kita yang dah bertahun kahwin, tapi masih tak de rezeki lagi untuk ada zuriat. Ape perasaan mereka bila tengok kawan-kawan dah anak?"

Reen pun, betul juga. Kenapa la Reen tak pernah terfikir pun tentang tu. Tapi yang tentang anak tu memang mendalam.

Reen dan hubby kahwin dah 3 tahun lebih dan kami masih belum lagi diberi rezeki untuk merasa zuriat sendiri.

Bila tengok kawan-kawan post tentang anak mereka.. Reen sedih. Ye lah.. Terfikir bila agaknya dapat rasa nikmat ada zuriat sendiri.. Teringin nak tengok anak kami ni rupa ikut Reen ke atau hubby. Nak rasa juga mengandung, perut membesar. Nak rasa juga lahirkan baby, nak rasa juga semua tu.

Ada jgk kawan yang bunting pelamin, post dah preg 2 months. Uhuhu rasa cam nak menangis pun ada. Memang kawan tak ada niat langsung nak buat Reen sedih. Tapi tu lah, hati dan perasaan manusia berlainan.

Reen selalu sejukkan hati.. Tak pe lah.. Rezeki mereka dulu.

Lagi sedih bila orang tanya bila nak ada anak dan soalan yang sewaktu dengannya. Kalau boleh masa tu terus nak lari dan tak nak jumpa orang yang tanya tu lagi. Uhuhu

Berbalik pada cerita asal, haaaa sebab tu Reen pilih blog. Sebab blog ni.. Artikel yang kita letak, orang yang berminat nak tau yang akan baca. Lagi satu sebab blog ni adalah diary Reen.

Contoh.. Reen letak tentang pengalaman Reen dan hubby check in hotel sekian dan sekian. Reader yang berkenaan berminat untuk tahu tentang pengalaman orang lain check in kat hotel yang kebetulan reader tu bercadang nak check in. Dia pun search.. Then jumpa blog Reen. Dia pun baca..

Nampak tak perbezaan disitu.

Sejak peristiwa hubby terangkan pada Reen tentang perbezaan blog vs media social yang lain, Reen dah sangat-sangat jarang post kat Facebook. Kui... Kui... Kui...

No comments: